Lycka - ett botemedel mot psykisk obalans

På tåget för några dagar sen kom jag att tänka på vad sällan man får höra från någon att den är lycklig. Visst, en person kan se allmänt glad ut och ha roligt för stunden men lycklig är ett ord som har en väldigt stor innebörd och innebär olika saker för olika typer av människor. Jag vet ärligt talat inte om jag känner någon som skulle beskriva sig själv som lycklig. Vad kommer du att tänka på när du hör ordet? Vad behöver du för att du ska bli lycklig?
"Om jag vann några miljoner, då skulle jag vara lycklig" eller något åt det hållet är vad jag skulle gissa att du tänker nu. För den tragiska sanningen är att pengar är det man sammankopplar med lycka. Men jag är inte rik. Och de senaste månaderna har jag dagligen kommit att tänka tanken; Jag är lycklig. Jag är fruktansvärt nöjd med mitt liv. Jag älskar att vakna på morgonen trots att min magkatarr orsakar att jag har ont varje dag, men jag får vakna bredvid Mattias och mina katter som hoppar upp i sängen. Jag trivs med utbildningen jag håller på med trots att jag måste pendla två timmar varje dag, men det är värt det för jag har en underbar klass och jag vet att när jag kommer hem får jag döda zombies eller se på film tillsammans med Mattias och det gör mig glad. Jag tror att allt handlar om vad man väljer att fokusera på. Istället för att älta saker som drar ner mig så uppskattar jag de små sakerna. Så det man egentligen borde associera med lycka är kärlek och vänskap istället för pengar.
Tyvärr har jag inte alltid tänkt på det här viset och för ett år sen var jag missnöjd med allt. Framförallt att jag bodde i en håla som Skinnskatteberg och att Mattias inte var ett lika pedantiskt monster som mig. En flytt till Stockholm och ett stort misstag senare lärde jag mig att det inte spelar någon roll var jag bor eller hur rent mitt hem är om jag ändå inte kan se det positiva i något. Det låter förmodligen väldigt töntigt eller som att jag är hög men allt blev otoligt mycket lättare i livet med den här inställningen. Varför är så många människor deprimerade? Helt klart för att man istället för att jobba på att ta fram det som är bra så gräver man ner sig i problemen istället. Om alla gjorde så skulle hela mänskligheten gå på piller eller sitta på psyket. Jag påstår inte att man är svag eller en sämre människa om man nu gör något av ovanstående, men jag vill däremot påstå att det finns människor som inte behöver det och hade kunnat ta sig ur depressionen om de bara hade velat se framåt. Jag skulle till och med vilja framkasta att vi alla är mer eller mindre psykiskt störda men majoriteten av kan hålla det på ofarlig nivå. Jag har själv ristat in diverse mönster och streck på mina underarmar för några år sen och att bryta den vanan var inte det lättaste jag varit med om.

Min pojkvän brukade ständigt påpeka för mig: Allt blir vad man gör det till
och jag är beredd att hålla med nu. När jag tittar mig omkring ser jag inte längre ett stökigt hus i tråkig "stad". Jag ser en solig dag, en underbar pojkvän som tog mig tillbaka trots mina misstag, två katter som är världens finaste, ett hus som jag själv varit med och renoverat, (visst är det lite stökigt men man kan inte ha tid över till allt) och jag ser framför mig alla mysiga kvällar vi kommer ha i vårt hem.

Vad väljer du att se?

Kommentarer
Postat av: Em

Lycka är för mig ögonblicksupplevelser och man kan inte bli lycklig om man inte väljer att vara det för känslan av att vara lycklig är något man tillåter sig i tanken. Jag är jättelycklig väldigt ofta för jag glädjer mig åt massor av småsaker och väger inte upp de mot annat. Jag njuter av allt av det goda som dyker upp och är lycklig just där och då. När man är nykär är man kanske som mest lycklig över lång tid, men det går också över.

2010-02-24 @ 15:51:47
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Pia

Kul att du kikade in hos mig och dessutom lämnade en liten kommentar!! :o) Välkommen åter!



Precis som EM skrev så tror även jag att man i viss mån väljer att vara lycklig eller inte. Många, inkl jag själv, har en förmåga att se sig själv som ett offer istället för en person som kan påverka sitt liv på många sätt.

Pengar är dock viktiga. Inte massor av dem, men tillräckligt för att man inte ska behöva ligga sömnlös o undra hur man ska få mat på bordet eller kläder till barnen.

2010-02-24 @ 17:22:31
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Tiara

Det är ofta svårt att veta vad lycka är och att uppskatta livet om man inte har varit med om något hemskt eller riktigt jobbigt.

Jag hade en hemsk upplevelse när jag bodde i El Salvador med min pappa, jag blev djupt deprimerad, men samma dag som jag kom tillbaka till Sverige försvann det. Jag var inte längre ledsen, jag mådde hur bra som helst, hade inga problem med någonting och var jätteglad, men jag kan inte säga att jag var lycklig.

Däremot för ca 9 månader sedan när jag fick reda på att jag var gravid, trots en massa omständigheter, så blev jag riktigt glad. Under nästan hela graviditeten har jag haft ett helvete, rent ut sagt, men innerst inne har jag varit lycklig, för själva tanken på vad som väntade mig gjorde mig så glad.

Vad jag vill ha sagt är att trots att mycket i livet är jobbigt och man kan må dåligt, så kan man ändå vara lycklig. Det handlar, precis som du säger, om vad man väljer att fokusera på.

Under min graviditet har jag varit så inställd på att jag inte får bli deprimerad eller må dåligt att jag har fokuserat på allt som är positivt och sett allt från den positiva sidan. Tack vare det så kan jag säga från hjärtat att min lilla dotter har en lycklig mamma, och det är tack vare henne =)



Jag kommer länka till detta inlägget för det var så bra och så fint skrivet. Jag tror att om fler människor tänker som du och jag har gjort och väljer att fokusera på det positiva så kommer dom också att bli lyckliga såsmåningom.



Sv: Jag är så nyfiken av mig så jag slog upp "sabinska" i min gamla ordbok. Det visar sig att en sabinare är en person som tillhörde fornitaliskt folk.

Jag hatar vad mitt namn betyder med "kvinna från Magdala". Jag vet inte ens var Magdala ligger, men jag vet att jag inte kommer därifrån x)



Kul att du hittade till min blogg =D Välkommen, hoppas du kommer igen =)

Kram!

2010-02-24 @ 17:25:45
URL: http://tiiara.blogg.se/
Postat av: Luna/MFQ

Hej! Din header är klar, men jag har totalt glömt bort din mejladress... D:

2010-03-09 @ 17:56:18
URL: http://myfairyqueen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0